Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op, de hoeveelheid informatie en kanalen groeien exponentieel en is alom aanwezig. Het is vandaag de dag bijna onmogelijk om niet, bewust of onbewust, met media in aanraking te komen. We leven niet langer met, maar in de media.

De komst van de smartphone in 2007 is hiervoor, voor een groot deel, verantwoordelijk. Het apparaat is niet meer weg te denken en heeft in haar korte bestaan een stormachtige ontwikkeling doorlopen die nog niet eerder was vertoond. Uit onderzoek, gedaan in 2014, door ‘mijn kind online’ bleek dat 94 procent van de jongeren een mobiele telefoon hadden waarmee ze verbinding konden maken met het internet. In zeven jaar heeft de smartphone hiermee een penetratiegraad bereikt waar de telefoon zeventig jaar over heeft gedaan en de televisie ruim twintig jaar

De Raad voor Cultuur introduceerde het begrip Mediawijsheid in 2005 als: ’… het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’. 

Om mij heen zie ik dat er vaak naar platformen en media wordt gewezen als oorzaak van mediaproblematiek. Maar de problemen worden eigenlijk veroorzaakt door hoe wij zelf met deze platformen en media om gaan. Om dit te veranderen en zo geboden kansen, die nieuwe media onmiskenbaar bieden, te benutten is voorlichting en bewustwording van groot belang. Hier wil ik mij graag voor in gaan zetten als mediacoach.

 

Rick Hendrix – Nationaal Mediacoach

Vanuit verschillende invalshoeken heb ik dagelijks te maken met media in al haar facetten. Zo ben ik als zelfstandig ondernemer in mijn reclamestudio en web-bureau producent van uitingen in verschillende verschijningsvormen. Hier is duidelijk een verandering waar te nemen van oude naar nieuwe media en ook binnen de nieuwe media zijn er tal van ontwikkelingen en verschuivingen waar te nemen.

Daarnaast ben ik als bestuurslid betrokken bij stichting InnovatieLokaal waar wij inwoners gaan informeren over innovaties als The internet of things, big data en blockchain. Bewustwording en het creëren van draagvlak zijn in onze ‘showroom’ de toverwoorden. Daarbij vertellen we niet enkel de voordelen, kansen en mogelijkheden maar waarschuwen we ook voor problemen en valkuilen.

 

Als jonge vader kom ik sinds enige tijd ook vaak op de basisschool. Hier is Mediawijsheid nog geen onderdeel van de lesstof. Pas in het voorgezet onderwijs komt het onderwerp op de agenda. Vanuit de gedachte dat een telefoon pas in beeld komt als een kind naar ‘de grote school’ gaat is dat wel te verdedigen ware het niet dat kinderen nu op steeds jongere leeftijd een smartphone krijgen.

De Raad voor Cultuur introduceerde het begrip Mediawijsheid in 2005 als: ’… het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’. 

Mediawijsheid komt voort uit Media-educatie, een begrip dat gangbaar was in de voorgaande decennia. In 2005 vervangt de Raad heel bewust de term educatie voor wijsheid. Tot op dat moment wordt er bij lessen over media nog vooral gekeken naar aanbod voor en bescherming van kinderen en jongeren. Mediawijsheid heeft meer de nadruk gelegd op het zelf produceren van content en het voegt attitude en strategie toe als belangrijke aspecten.

Mediacoaches zijn gecertificeerd op het gebied van mediawijsheid. Een mediacoach bedenkt en organiseert activiteiten om de mediawijsheid van kinderen, jongeren, ouders, senioren, leerkrachten en directies te verbeteren.

Een mediacoach is een spin in het web van het mediabeleid en -onderwijs op school en zorgt dat alle kennis optimaal benut wordt. Hij begeleidt mediaprojecten en ouderavonden en houdt contact met buitenschoolse partijen.

R.J. (Rick) Hendrix
D. van Bourgondiëstraat 28
8325 GP Vollenhove

t.   +31(0)527-24 37 00
m. +31(0)6-344 85 244
e. rhendrix@on-lijn.nl

Stel je vraag

Laat hier je vraag achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!